Sıradan bir günümüz, eposta, cep mesajları, toplantılar, yardıma ihtiyacı olan iş arkadaşları gibi sürekli kesintiye yol açan şeylerle dolu…

Üstelik iletişim sağanağı mesai saati sonrasında da devam ediyor. Peki aynı anda onlarca işle birden ilgilenmek beynimizi nasıl etkiliyor?

Birçok şirket açık ofis gibi yöntemlerle bizleri anında gelişen diyaloglar ortamına iter ve aynı anda birçok işi yapmaya teşvik eder. Fakat birçok araştırmacı aynı anda birçok iş yapmaya çalışmanın verimi düşürdüğünü söylüyor. Bir tek iş üzerinde yoğunlaştığımızda daha fazla iş yapıyoruz.

Çünkü beynimiz bir anda bir iş yapacak şekilde donanımlıdır. Aynı anda birçok işi yaptığımızı düşünsek de aslında böyle olmamakta, beynimiz sürekli bu işler arasında gidip gelmektedir. Bu ise beyni yormakta, bilişsel becerisini düşürmektedir.

Texas Üniversitesinde Beyin Sağlığı Merkezi’nin kurucusu Dr Sandra Bond Chapman’a göre, aynı anda birçok işi yapmaya çalışmak yüzeysel düşünmeye, yaratıcılık eksikliğine, hatalara ve gereksiz bilgiyi eleyememeye neden oluyor. Çünkü beyin bir anda birçok iş yapacak şekilde donanımlı değildir ve bunu uzun süre yapmaya çalışmak stresi artırdığı gibi depresyona ve entelektüel kapasitenin azalmasına da yol açıyor.

“Teknoloji beynimizi sürekli kesintiye uğramaya alıştırıyor, yeni bir eposta ya da sosyal medya mesajı geldiğine işaret eden sinyali bekler oluyoruz”. Yani diğer bütün bağımlılıklar gibi, kesintilerin bize zararı olduğunu bildiğimiz halde kafamızı kurcalamaya devam ediyor.

Fakat aynı anda birçok iş yapmaya çalışmanın etkili olmadığına dair oldukça fazla veri olsa da eski alışkanlıklar yeni teknolojilerle birleştiğinde birçok iş yerinde bu yöntem hakim olmaya devam ediyor.

California Üniversitesi’nden Dr Christine Carter bu yöntemin insanda sürekli meşgul ve üretken olma hissi yarattığı için tercih edildiğini düşünüyor. “Ofiste ne kadar çok zaman harcarsanız o kadar iyi işçisiniz gibi yanlış bir inanç hakim” diyor.

Carter bu inancın kaynağını, fabrika ve ofise girişçıkışın kart basma yöntemiyle yapıldığı sanayileşme döneminin dorukta olduğu günlere bağlıyor. O zamanlar insanlar eve dönünce işle bağlantıları kesilirdi. “Laptop ve epostanın ortaya çıkmasıyla bu durum alt üst oldu” diyor Carter. Ancak Carter bile bilmesine rağmen, aşırı çalışma nedeniyle hastaneye düşünceye kadar aynı anda birçok iş yapma çabasına son verememiş.

“Toplum olarak dağınık beyin sendromundan mustaribiz” diyor ‘Singletasking’ (Tek İş Üzerinde Yoğunlaşma) kitabının yazarı Devora Zack. “Hem iş hayatımızda hem özel hayatımızda bu durum yaygın.”

Yoğunlaşmak için

Dikkat dağıtan etkenleri ortadan kaldırma ve daha fazla iş yapmanın yolları:

  • Odaklanmayı sağlayacak bir ortam yaratın. Kapısını kapatabileceğiniz bir mekân bulun ve eposta ve diğer mesaj uyarılarını kapatın.
  • Toplantı karmaşasından kaçının. Telefon ve diğer cihazları ulaşamayacağınız bir yerde bırakın. Toplantıya sadece kalem, kağıt ve gündem tutanaklarıyla girin.
  • Zaman alan ve dikkat dağıtan işleri kümeleyin. Epostaları ve sesli mesajları kontrol edip cevaplamak için belli bir saat ayırın ki gün boyunca dikkatinizi dağıtmasın.
  • İnsanlar size hangi saatlerde ulaşabileceğini bilsin. Kesintiye uğratılmak istemediğiniz zamanları da açıklayın.

Renuka Rayasam – BBC

Matematiksel